Зміст
- Для чого потрібен ремінь ГРМ на автомобілі
- Ремінь ГРМ – матеріал та форма зубців
- Коли міняти ремінь ГРМ
- Що буде, якщо порветься ремінь ГРМ
Перш ніж розпочати розмову про ремені, як складової частини газорозподільного механізму багатьох типів і моделей ДВЗ (двигунів внутрішнього згоряння), слід з'ясувати – що таке ГРМ в автомобілі та які функції виконує.
Газорозподільний механізм (абревіатура ГРМ) – це механізм, що забезпечує впуск та випуск робочого тіла в двигунах внутрішнього згоряння, а якщо говорити простіше, то він керує фазами газорозподілу, відповідаючи за своєчасне подання (припинення) паливно-повітряної суміші в робочі циліндри та випуск з них відпрацьованих газів.
Процес роботи ГРМ заснований на синхронізації руху колінчастого та розподільчого валів. Обертання коленвала через шестірні та ремінь газорозподільного механізму передається на розподільний вал, який управляє узгодженим рухом кулачків, що забезпечують почергове відкриття та закриття впускних та випускних клапанів. Рухаючись, кулачки натискають на важелі, а ті, у свою чергу, на стрижні клапанів, відкриваючи їх у певній послідовності (залежно від порядку роботи циліндрів). Наступний поворот розподільного валу повертає кулачки на вихідну позицію, клапани закриваються.
Все це разом забезпечує роздільне здійснення фаз упорскування, стиснення, згоряння палива (робочого ходу), викиду відпрацьованих газів, тобто повноцінну роботу газорозподільного механізму в різних режимах моторного циклу.
Для чого потрібен ремінь ГРМ на автомобілі
Ті з водіїв, хто не ремонтує машину самостійно, слабко уявляє пристрій сучасного автомобіля в цілому, і зокрема газорозподільного механізму. Не мають вони і уявлення – що таке ремінь ГРМ і які функції на нього покладено.
Будь-який двигун – конструктивно складний агрегат, який моментально реагує на всі нестиковки в роботі пов'язаних з ним механізмів і вузлів. Його максимальна точність роботи залежить саме від синхронного обертання коленвала та розподільного валу, але синхронної роботи не буде, якщо обертальний момент з одного вузла не буде переданий на інший за допомогою приводу.
Відомі два найпоширеніші типи приводу – ланцюговий і ремінний, при цьому пас привід простіше в обслуговуванні, і використовується для передачі обертального моменту найчастіше. Стандартний ремінь газорозподільного механізму через шківи (шестірні), ролики, натягувачі, з'єднує ременний привід в єдине ціле, забезпечуючи передачу обертального моменту від колінвала до розподільного валу в момент запуску двигуна.
Ремінь ГРМ також може з'єднуватися зі шківом насоса ОР, але окремі автовиробники використовують для роботи помпи звичайний ремінь, що значно спрощує конструкцію приводу.
Ремінь ГРМ – матеріал та форма зубців
Класичний ремінь ГРМ – це зубчастий ремінь із внутрішніми зубцями, що мають максимально високу точність виливки. Форма профілю зубців може бути трьох видів – трапецієподібний, округлий та змішаний тип профілю. Класичною вважається трапецієподібна форма зубця, а от округла застосовується тоді, коли потрібні підвищені експлуатаційні можливості приводного ременя для передачі великих моментів, що крутять. Змішаний тип об'єднує експлуатаційні можливості двох попередніх видів, але на практиці використовується дуже рідко.
Ремінь обов'язково має силовий каркас (кордову основу), що необхідно для запобігання передчасному розтягуванню в процесі інтенсивної роботи.
Для збереження поздовжньої стійкості ременя приводу у якості виготовлення корду використовується скловолокно, а сама оболонка ременя, у якій розташовуються кордові нитки, виготовляється із синтетичного неопренового каучуку. Таким чином, вона захищає нитки корду від передчасного зношування, що провокує обрив ременя.
При цьому ремінь спочатку не є монолітним – зубці, які також виготовляються з неопрену, приварюються до оболонки ременя, а висока точність виливки гарантує без ривкову передачу обертального моменту, та оптимальне «зчеплення» між ременем та роликами натягувачів.
Провідні виробники автозапчастин при виготовленні ременя ГРМ можуть використовувати інші не менш міцні матеріали.
Коли міняти ремінь ГРМ
Ресурс будь-яких комплектуючих та витратних матеріалів закладено виробником спочатку, тільки не кожен виробник це відображає. У випадку з приводним ременем газорозподільного механізму, його ресурс залежить від якості матеріалу, з якого виготовлений розхідник, а ремінь ГРМ – це витратний матеріал. І якщо виробник не вказує, через який час його замінити, така інформація повинна відображатися в технічній документації на транспортний засіб.
- У середньому, рекомендований для заміни ременя ГРМ пробіг автомобіля не повинен перевищувати позначки 90 – 100 тис. км, зокрема це стосується, і старих, і багатьох нових іномарок.
- На сучасних машинах, особливо японського та німецького виробництва, термін заміни може бути до 120 – 150 тис. км, але при цьому рекомендується регулярно перевіряти стан ремінного приводу та при видимих ознаках критичного зносу, не чекати обриву, а міняти негайно.
- Є й такі моделі авто, на яких ресурс ременя газорозподільного механізму може бути в межах 200 тис. км пробігу, але це, у свою чергу, не стосується натяжного обладнання (роликів) ремінного приводу. Їхній ресурс, якої б високої якості вони не були, не перевищує межі 120 тис. км, а міняти ролики без заміни ременя недоцільно та небезпечно.
- Що стосується російських автомобілів навіть нового покоління (Vesta, Xray), ресурс оригінального штатного ременя не перевищує межі в 70 – 80 тис. км пробігу, хоча автовиробник найчастіше заявляє зовсім інші цифри. І навіть якщо ремінь ще досить довго служить, то опорний і натяжний ролики часом не дотягують до середнього показника і виходять з ладу вже через 40-50 тис. км.
- Ремінь рекомендується замінити і в тому випадку, якщо машину куплено на вторинному ринку, а колишній власник не може сказати точної дати заміни комплектуючих ремінного приводу.
Таким чином, при плановій заміні ременя ГРМ змінюються і ролики, причому це обов'язкова вимога автовиробника. Якщо один з роликів вийде з ладу, то у власника машини є лише 100 – 150 км запасу ходу, і то тільки для того, щоб дотягнути до найближчого автосервісу.
За рахунок того, що робочий ресурс деталей ремінного приводу практично однаковий, то для одночасної заміни виробники автозапчастин пропонують так званий ремкомплект ГРМ, куди входить не тільки ремінь, а й ролики (шківи), болти та інше, навіть водяний насос. У кожного виробника різна комплектація, підібрана під конкретну марку та модель автомобіля.
Універсальних ременів ГРМ немає – їх розмір залежить від моделі, марки автомобіля, типу та моделі двигуна, що відбивається на маркуванні виробу. Саме з маркування штатного ременя слід підбирати новий елемент. Окремі водії підбирають ремені «на око», прикладаючи їх один до одного, або ж вираховуючи кількість зубців – так не рекомендується. Краще не пошкодувати часу і знайти каталог, в якому вказана вся інформація щодо ременів газорозподільного механізму для тієї чи іншої модифікації двигуна.
Що буде, якщо порветься ремінь ГРМ
Не варто чекати повного відпрацювання ресурсу, а провести заміну ременя ГРМ на 5 – 10 тис. км раніше, ніж належить. Економія та ризик, у цьому випадку ніяк не виправдані, тому що для багатьох водіїв розрив ременя – це «страшний сон», а саме капітальний ремонт двигуна, великі витрати, втрачений час та нерви, плюс тривалий простий транспортний засіб.
Причин обриву ременя безліч:
- Ігнорування рекомендованих виробником автомобіля термінів заміни, у цьому випадку обрив відбувається через природне зношування.
- Ігнорування рекомендацій щодо заміни повного комплекту ГРМ, тобто не тільки ременя, а й роликів, натягувачів.
- Попадання на оболонку ременя їдких технічних рідин та машинних олій, які руйнують поверхню елемента ремінного приводу. Практика показує, що навіть, якщо видалити масло або технічну рідину, що потрапила, ремінь все одно буде прослизати, і в результаті порветься.
- В «групі ризику» знаходяться й ті власники машин, які економлять на якості автозапчастин, встановлюючи на автомобіль комплектуючі сумнівної якості та від невідомих виробників.
Що ж до наслідків розриву, то вони практично завжди досить важкі. При обриві ременя розподільний вал зупиняється, залишаючи клапан в тому положенні, в якому вони були в момент, коли ремінь порвало. Колінчастий вал при цьому продовжує крутитися, і в момент обриву працюючі поршні вдаряють по клапанах, що зупинилися, і гнуть їх.
І це далеко не всі наслідки розриву. Найчастіше при обриві ременя спрацьовує «ефект доміно» – ушкоджуються напрямні втулки, відбувається деформація та руйнування поршнів, деформація розподільного валу, пошкодження ГБЦ (головки блоку циліндрів), руйнування шатунів та вкладишів.
Обрив ременя ГРМ дуже серйозний і критичний – витрати на капітальний ремонт двигуна будуть незрівнянно більшими за звичайну планову заміну ременя ГРМ. Це варто пам'ятати всім водіям.