AdBlue що це таке? Навіщо потрібен і як заливати AdBlue, (сечовина)?
Навіщо потрібен AdBlue?
Двоокис азоту, який є у вихлопних газах автомобілів з ДВС, є вкрай небезпечною для організму людини. При тому чим більшу потужність розвиває двигун, тим більше зростає його частка. Особливо ця проблема актуальна для дизельних двигунів. На початку шляху боротьби зі шкідливими речовинами обходилися системою рециркуляції відпрацьованих газів (установка клапана EGR). Зі збільшенням кількості автомобілів з ДВЗ та їх потужністю, все більш гостро стає питання про шкоду продуктів згоряння для навколишнього середовища.
У зв'язку з цим норми токсичності постійно переглядаються і стають жорсткішими. Для вирішення цього питання знадобилися радикальні заходи, зокрема застосування системи селективного каталітичного відновлення (SCR), яка передбачає використання реагенту AdBlue. Важливим моментом є аспект виборчого каталітичного відновлення. Це означає, що завдяки цій технології знижується вміст тільки оксидів азоту.
Склад AdBlue?
AdBlue- є розчином демінералізованої води (67,5%) і високо очищеної сечовини (32,5%).
Як працює технологія SCR?
Упорскування реагенту, безпосередньо в систему випуску у потік розігрітих вихлопних газів, відбувається за допомогою форсунки. Внаслідок реакції, яка протікає під температурою понад 200 градусів, AdBlue розпадається на аміак і вуглекислоту.
Таким чином ми отримуємо аміак з безпечного реагенту, саме в тій кількості, яка необхідна для перетворення оксидів азоту. Завдяки якому в каталізаторі оксиди азоту (NOx) перетворюються на нешкідливу суміш атмосферного азоту та водяної пари.
Блок керування двигуном постійно виробляє точний розрахунок необхідної кількості AdBlue, залежно від режимів роботи ДВС.
На виході каталізатора системи SCR встановлено датчик, який проводить вимірювання рівня оксидів азоту, від його показань і залежить порція необхідного реагенту.
Аналоги AdBlue:
AUS 32
DEF
Якість сечовини?
Виробництво реагенту AdBlue строго контролюється Асоціацією Автомобільної Промисловості Німеччини (VDA) на відповідність якості DIN 70070 та ISO 22241. Дозвіл на випуск продукції під торговою маркою AdBlue отримати не так просто, тільки після проходження відповідних перевірок на технологію виробництва, а також продукт на виході контролем Асоціації VDA.
Сама сечовина активно використовується в агросекторі як добриво. Але важливим моментом слід зазначити, що система SCR є дорогою і яка дуже вибаглива до якості реагенту. Елементи системи SCR є точними та особливо чутливими. Навіть найменші домішки сторонніх речовин у самій сечовині можуть критично впливати на працездатність компонентів, ремонт якої може коштувати від 1 до 2 тисяч євро.
Яка витрата AdBlue?
Витрата реагенту безпосередньо залежить від режимів роботи двигуна, для легкових автомобілів цей показник становить близько 3-5% витрат палива, для вантажівок 6%.
Як зрозуміти, що AdBlue не є підробкою?
При покупці реагенту AdBlue необхідно перевірити на фірмовій наклейці наявність ліцензійного логотипу AdBlue, а також наявність логотипу компанії виробника, продавця або дистриб'ютора, які задовольняють усім вимогам щодо якості.
VDA пропонує додаткову інформацію на своєму веб-сайті www.vda.de у розділі «AdBlue» з актуальним списком ліцензіатів та інформаційним бюлетенем AdBlue.
Зберігання та транспортування AdBlue?
Реактив AdBlue вступає в реакцію з металами:
латунь;
чавун;
цинк;
мідь;
алюміній.
Внаслідок реакції з ними утворюються солі, які можуть вивести з ладу каталізатор.
Неприпустима присутність у реагенті AdBlue сторонніх домішок:
розчинники;
паливно-мастильні матеріали;
пил та інші природні або хімічні речовини.
Не припустимо контакту AdBlue:
з деякими різновидами пластику;
виробами з оцинкованої та маловуглецевої сталі;
нікельовані метали;
водопровідною водою.
Дозволено контакт AdBlue:
вироби із високолегованої сталі;
чистим поліпропіленом та поліетиленом.
Заборонено розведення реагенту AdBlue, оскільки будь-яка зміна концентрації може зруйнувати дорогу систему SCR. Також на деяких автомобілях система контролює якість AdBlue.
Температурний режим від –5 до +20 градусів. Заборонено потрапляння прямих сонячних променів. AdBlue при зниженні температури нижче -11 градусів кристалізується, але при відтаванні своїх властивостей не втрачає. Елементи системи SCR оснащені підігрівом, тому зимова експлуатація автомобіля забезпечується навіть за температури нижче -11 градусів. Adblue не схильний до лінійного розширення як вода, тому бак для сечовини не лусне, навіть якщо автомобіль довго стоїть при температурі нижче -11 градусів. Реагент AdBlue нетоксичний, негорючий, невибуховий, нешкідливий для людей і тварин.
Що буде, якщо сечовина закінчиться?
При зниженні рівня реагенту, перше попередження водія система виробляє заздалегідь (детальнішу інформацію про перше і наступні попередження описано в посібнику з експлуатації автомобіля). Якщо ігнорувати це повідомлення та допустити повне спустошення ємності, на деяких автомобілях двигун перейде в аварійний режим, тим самим зменшить значно потужність з метою скорочення кількості викидів у вихлопних газах, а на деяких авто взагалі не буде можливості запустити двигун.
Ось, наприклад, на автомобілі Mercedes Vito 2020 року випуску.
Якщо закінчився AdBlue і заблоковано запуск двигуна, Вам необхідно:
долити реагенту приблизно 4 літри;
увімкнути запалення приблизно на 1 хвилину, щоб система розпізнала новий рівень заповнення;
Після розпізнавання рівня заповнення сечовини запуск двигуна повинен бути розблокований.
Заправка розчину AdBlue
З метою запобігання помилковому заливанню в бак AdBlue інших рідин, конструкція горловини виконана з діаметром менше заправного пістолета палива, не призначеного для AdBlue. У деяких випадках горловина для заправки реагенту знаходиться в досить незручних місцях, щоб уникнути випадкового попадання реагенту на частини автомобіля, передбачена спеціальна заправна ємність зі штуцером і клапаном, який відкриває подачу рідини, при повному підключенні до заправної горловини.
Кришка заправного бака реагенту має синю кришку зі спеціальною табличкою AdBlue.
Якщо ви заправляєте AdBlue при температурі нижче -11 градусів, рівень AdBlue може неправильно відображатися на щитку приладів. Тому необхідно проїхати із замороженим реагентом AdBlue приблизно 20 хвилин. Після цього припаркуйте автомобіль приблизно на 30 секунд, щоб рівень відобразився правильно.
У разі потрапляння реагенту на частини авто, потрібно якнайшвидше змити його водою, щоб уникнути пошкодження контактних поверхонь.
Чи варто боятися системи SCR/AdBlue?
Насправді ця технологія давно використовується на електростанціях та вантажівках. При використанні реагенту AdBlue відповідної якості та своєчасної дозаправки особливих проблем автовласник не відчує. Відповідь на запитання: Не варто боятися системи селективного каталітичного відновлення SCR з використанням реагенту AdBlue.